PLOG: Portugal van Faro tot Lagos

In januari begonnen mijn vriend en ik – zoals velen – al uit de kijken naar onze grote reis in de zomervakantie: warm weer, lekker eten, rennen met de zon in je gezicht en vreemde culturen opsnuiven… Ik had heel wat op mijn verlanglijstje staan! Een Portugalfanaat verzekerde me dat we dit in haar favoriete land allemaal zonder problemen zouden vinden. En wat bleek? Ze had overschot van gelijk! Wij trokken van Faro langs de kust naar Porto. Kijken jullie mee naar het eerste deel van onze trip?

Ik startte mijn vakantie met een heerlijk ontbijtje na mijn workout: aardbeienyoghurt, verse aardbeien en mango en een heleboel toppings om de boel af te werken. Heerlijk! Ondertussen deed mijn vriend zich tegoed aan zijn dagelijkse portie frosties: de toon voor de vakantie was alvast gezet.

Tijdens mijn workout in de ochtend testte ik alvast even mijn nieuwe fitbit uit, een cadeautje aan mezelf om de start van de vakantie te vieren. Hij deed het prima, maar later ontdekte ik dat het synchroniseren met mijn gsm of laptop niet lukt. Toch nog even terug naar de Mediamarkt na de vakantie dan maar!

A fitgirl is always prepared: ik hou niet zo van de snacks en de lunches die ze op het vliegveld verkopen, dus ik had op voorhand al wat dingetjes voorzien: 0% grenadine om water en yoghurt te pimpen, quinoa maïswafels, couscoussalade voor ’s middags, gesneden groentjes, een appeltje en een grote zak met geroosterde kikkererwten, rozijnen en ongebrande noten. Mijn ontbijtje staat er ook nog bij, maar dat zag je hierboven al.

Wij starten al onze vakanties samen met een kindersurprise… Geen idee waarom, maar de cadeautjes die erin zitten fascineren nog steeds!

Op de bus naar de luchthaven: wat duurt de trip van Mechelen naar Brussel-Zuid Charleroi lang! We zitten langer op de trein en de bus dan in het vliegtuig.

Even een smartbar Vanilla Almond verorberen op het vliegtuig met ‘De kathedraal van de zee’ erbij. Vakantieliteratuur die heerlijk weglas tot we uiteindelijk geland waren in Faro.

Na het ophalen van de huurauto en een tochtje door de bergen, was het toch al laat in de namiddag voor we arriveerden in een kleine paradijsje: São Brás de Alportel. Even de aankomst vieren na een stevige reis: een selfie met palmbomen.

Wat een prachtig plekje was ons eerste hotelletje in de bergen! Bij het uitstappen hoorden we de krekels, maar verder was het zalig stil! Heerlijk zwembad (dat we meteen getest hebben), prachtig uitzicht en een aangename persoonlijke service… Meer is er niet nodig. Als je hier zelf wilt logeren, kan je even Hotel Rocha da Gralheira opzoeken voor een low budget optie!

Ik kon niet wachten op São Brás de Alportel in te duiken voor een eerste ervaring met Portugal. Overal zagen we van die prachtige huizen met gekleurde tegeltjes, afgewisseld door hier en daar een wit kerkje.

Op Tripadvisor vonden we een restaurant genaamd Ysconderijo met heel erg goede reviews, dus besloten we uit eten te gaan. Dit was meteen onze eerste ervaring met het late dineruur dat de Portugezen aanhouden. Voor 19u-20u kan je nergens voor een avondmaal terecht. Ook ontdekken we de heerlijke hapjes die voor de maaltijd op tafel werden gezet: brood en toast met allerlei paté’s, meestal op basis van vis of zeevruchten, die de eerste honger stillen.

De rest van de maaltijd was ook heerlijk: zalm met kruidenkorst, mangoyoghurtsaus en aardappelpuree en een heerlijk dessert met mascarpone en rode vruchten. Niet slecht om zo de eerste dag vakantie af te sluiten!

Ik begon de dag met een looprondje van 15 kilometer: met dit uitzicht helemaal geen straf, maar de heuvels had ik toch even onderschat! Zweten, zeg!

Snelle douche want ik ben gek op hotelontbijtjes en arriveer graag vroeg als er nog keuze te over is. Dit was ronde één van drie: daarna volgden nog witte bonen in tomatensaus, meer brood met Portugese marmalade en massa’s verse fruitsalade met chocopops. Zelf koop ik deze ontbijtgranen nooit omdat ik ze als chips zou opeten, maar op hotel ga ik altijd even los.

Even Instagrammen met een overduidelijke foodbaby van het ontbijt.

We reden al snel door naar Loulé, waar deze prachtig gekleurde doeken de inwoners beschermen tegen de zon.

We bezochten ook de lokale vismarkt, waar ik een praatje sloeg met deze vrouw over haar liefde voor vis! Ze sprak amper Engels, maar zo zie je maar dat eten iedereen samenbrengt, haha!

Even een kleine picknick na ons gigantische ontbijt: broodjes met kippenfilet, yoghurt en wat groentjes. Mijn framboosjes voor de yoghurt vergat ik op de foto te zetten, maar ik verzeker je dat ze lekker waren.

In de namiddag gingen we naar Aqualand: een gigantisch waterpretpark waar ik echt van genoten heb. Lekker weer even kind zijn en alle glijbanen uittesten… en gigantische softijsjes eten. Deze smolt zo snel!

In de avond gingen we naar Lagao voor ons volgende hotel, waar we alweer een prachtig uitzicht hadden!

Ook Lagao was een gezellig stadje met heerlijk gekleurde huisjes en prachtige bloemen. We maakten nog even een wandeling aangezien we weer te vroeg waren voor het late diner van de Portugezen.

Ik wilde al van voor ons vertrek sardines van op de BBQ eten, een echte specialiteit van de streek. Helaas viel het een beetje tegen: de smaak was voor mij niet goed genoeg om het gepruts met de graten te compenseren. De gepofte aardappels vond ik gelukkig wel lekker. Dit was overigens onze enige maaltijd die tegenviel.

Nog even genieten van de zonsondergang van op de steiger aan ons hotel (jawel, mensen arriveren hier regelmatig per boot) om daarna snel in bed te duiken. Zo een dagje waterpretpark is best vermoeiend.

In de ochtend ben ik als morgenpersoontje echter alweer helemaal klaar voor mijn ochtendworkout in de fitness van het hotel. Helaas werkte de stroom niet, waardoor ik even moest improviseren. Moeilijk gaat natuurlijk ook en voor selfies heb je gelukkig geen werkende loopband nodig!

Snelle foto in mijn favoriete trui (waarom had ik die in godsnaam aan; het was 25 graden!) voor het zwembad alvorens snel richting ontbijt te hobbelen. Zelfs met workouts slaag ik er altijd in voor half 9 aan het ontbijt te belanden. Foodlover!

Ik was al begonnen aan mijn broodje voor ik een foto kon maken, maar het grootste deel van mijn eerste portie ontbijt was er nog! Fruit, yoghurt, Engelse mash-up… Heerlijk! Volgens mij was ik overigens persoonlijk verantwoordlijk voor een tekort aan watermeloen in het hotel die ochtend… Oeps!

Hierna gingen we verder richting Portimao en Lagos en de plog daarvan komt over enkele dagen online! Gingen jullie al op vakantie deze zomer? Waar gingen jullie naartoe? Deel je (Portugese) ervaringen met mij in de reacties!